Betrokken studenten bij gastcollege op Haagse Hogeschool

Consulent Jaydee Lunes van FNV | UTA heeft een gastcollege gegeven voor studenten van de Haagse Hogeschool in Den Haag. Wat is een cao precies, en wat kunnen we als vakbond voor jou als student betekenen?

Het is een zonnige vrijdagmiddag voordat het pinksterweekend begint. In kleine groepjes druppelen de studenten van de Haagse Hogeschool de collegezaal in voor deze afsluiter van hun stage terugkomdag.

“De info die je vandaag gaat horen had ik graag zelf willen weten voordat ik begon met werken!” Met deze woorden wordt het gastcollege geopend. Op de agenda staat het bespreken van de vakbond, het uitleggen van wat een cao nou voor de studenten betekent, en een hoe je het best kan solliciteren op je droombaan. Vooral over de eerste twee onderwerpen bekennen de studenten nog weinig te weten.

Dit is ook begrijpelijk, want op het moment dat je in de schoolbanken zit kunnen deze zaken nog best een “ver-van-je bed-show” zijn. Hoe weet je onder welke cao je valt? Wat betekenen de verschillende artikelen in je cao precies? Is je werkgever verplicht zich eraan te houden? Wat als je werkgever zich er niet aan houdt? Dit is slechts een greep uit de vragen die we krijgen tijdens het gastcollege. Het blijft altijd heel gaaf wanneer studenten erg betrokken zijn en goede vragen weten te stellen.

Meer dan alleen staken

Vakbonden komen het met name in het nieuws wanneer er wordt gestaakt. De studenten vinden het dan juist wel een verassing nu ze horen wat een vakbond nog meer doet. En nog belangrijker; hoe de vakbond ze zou kunnen ondersteunen tijdens hun loopbaan. Inspraak op hun eigen cao en de arbeidsvoorwaarden check vinden ze het meest interessant, en dat is het ook! Wanneer je begint met werken kom je heel veel dingen voor het eerst tegen die je in de schoolbanken leert. De studenten waren vooral enthousiast dat je er met de vakbond niet alleen voor staat.

Na een hoop info gedeeld te hebben met de enthousiaste club studenten mochten we allemaal aan ons weekend beginnen. Het was een mooie afsluiter van de week!

Wil jij ook een gastcollege van FNV|UTA? Klik hier voor meer informatie!