Cao Bouw & Infra: Onderhandelingsronde 3

Op 30 oktober vond de derde onderhandelingsronde plaats tussen partijen voor de nieuwe cao Bouw&Infra. UTA-consulent Sofie Bolder zit namens de FNV in de onderhandelingsdelegatie en doet verslag van het cao-traject.

UTA en bouwplaats bouwen samen aan de toekomst!

Sofie Bolder: “De werkgeversorganisaties openden de onderhandelingsronde met een, naar mijn idee, nogal hard statement. Namelijk dat wij als vakbonden het beste opnieuw brieven konden gaan opstellen, omdat de huidige voorstellen onbespreekbaar zijn. We zouden in totaal een ‘te hoge salariskostenstijging’ voorstellen. Ondertussen blijft het loonbod bij de werkgevers uit.

Veiligheid

Er wordt veel gesproken over het thema ‘veiligheid’. Veel van onze voorstellen gaan over dit onderwerp, en het is daarom ook lang en uitvoerig besproken. Na een tijdje werden de onderhandelingen door de werkgevers geschorst. Tijdens deze schorsing hebben de werkgeversorganisaties onder andere de aflevering van Nieuwsuur bekeken, waarin onze FNV-collega Margreet Pasman de kwesties rond arbeidsmigranten bij de aanleg van glasvezel uiteenzet. Deze informatie heeft indruk gemaakt op de werkgevers.

Volgens de cao-partijen zijn de verbeteringen die we willen zien op het gebied van veiligheid, groter dan dat we aan de onderhandelingstafel kunnen afspreken. Daarom wordt er in een zogeheten protocol-afspraak besloten dat er meer partijen over dit onderwerp bijeenkomen in een werkgroep, waar uiteindelijk ook de landelijke politiek bij wordt betrokken. Je kunt de uitzending van Nieuwsuur hier terugkijken, het betreffende item begint om 30:10.

Concurrentiebeding

Het voorstel van FNV is dat de cao bepaalt dat concurrentiebedingen niet worden aangegaan en dat reeds aangegane concurrentiebedingen niet (meer) gehandhaafd worden. Dit is omdat het concurrentiebeding eenzijdig verplichtingen oplegt aan de werknemer.

De werkgeversorganisaties hebben maandag toegezegd dat ze het concurrentiebeding uit de contract-templates voor werkgevers gaan halen. Ook gaan ze in de vorm van een informatievoorziening uitleggen wanneer je wel en wanneer je beter geen concurrentiebeding in een contract kunt opnemen, en wat de voor- en nadelen hiervan zijn.

Het laatste woord is hier nog niet over gezegd, maar het is een goed begin.

Jongeren

Ik denk dat de werkgevers- en werknemersorganisaties het over veel dingen eens zijn wat betreft kwesties rondom jongeren. Het is van groot belang om aan de cao-tafel aandacht te geven aan de opleidingen in de sector, en dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor zowel de leerbedrijven als de op te leiden jongeren. Zo hebben we het weer gehad over het doorbetalen van de schooldag, over de diplomabonus, en hoe we de leerbedrijven kunnen stimuleren om leerlingen op te leiden zonder dat zij er daardoor financieel op achteruit gaan. Tijdens de volgende onderhandelingsronden worden hier concrete mogelijkheden besproken.

UTA

De voorstellen voor UTA’ers zijn deze keer weinig aan bod gekomen. Gelukkig horen we steeds minder vaak van de andere kant van de tafel komen dat het resultaten van het UTA-onderzoek niet herkend worden, dus dat geeft wat vertrouwen voor de toekomstige onderhandelingen!

Na een paar moeizame rondes ben ik blij te zien en te horen dat wij als cao-partijen elkaar wat meer weten te vinden in de voorstellen. De volgende onderhandelingsronde zal plaatsvinden op 16 november. Wil je tot die tijd op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en updates ontvangen? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief, en/of voor de WhatsApp-community.

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!

FNV UTA gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om contact met u op te nemen en om updates en marketing aan te bieden. U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. ons privacybeleid

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!