Cao Bouw & Infra: Onderhandelingsronde 4

Afgelopen 16 november kwamen de onderhandelingsdelegaties bijeen voor de vierde onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Bouw&Infra. UTA-consulent Sofie Bolder zit namens de FNV in de onderhandelingsdelegatie voor werknemers, en doet verslag van het cao-traject.

UTA en bouwplaats bouwen samen aan de toekomst!

Sofie Bolder: “Het is nu echt begonnen. We hebben namelijk een voorstel van de werkgevers gekregen. Niet alleen het loonvoorstel waar we al een hele tijd op zitten te wachten. Maar ineens kwam er zo rond 19:00 een totaalvoorstel voor de cao Bouw&Infra, nadat we overdag technisch en inhoudelijk hadden gesproken over een nieuw functie- en loongebouw en instroom en behoud van jongeren in de sector. En we zijn, op zijn zachtst gezegd, niet onder de indruk.

Ik maakte aantekeningen terwijl de werkgevers het totaalvoorstel voorlazen. Na een tijdje sloeg ik de bladzijde van m’n notitieblok om, om daar verder te gaan. Echter, er viel niets meer te schrijven. Het is een schamel totaalvoorstel van de werkgevers.

UTA

Het is pure minachting dat de werkgevers de UTA’ers maar blijven negeren. We hebben met vakbonden én werkgeversorganisaties onderzoek gedaan naar UTA, omdat ze tijdens de vorige cao-onderhandelingen ook niet serieus werden genomen. Nemen ze zelfs de eigen 662 werkgevers die het onderzoek hebben ingevuld niet serieus? Ik blijf de resultaten maar herhalen, want er moet iets gebeuren. Op hoofdlijnen:

• 90 procent van de UTA’ers ervaart werkdruk,
  • Bijna 90 procent van de werknemers zou eerder stoppen met werken als er een mogelijkheid voor zou zijn,
  • Meer dan 80 procent van de werkgévers geeft aan dat werknemers meer werken dan het aantal uren dat is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst. Bij meer dan twee derde van de werknemers worden overuren niet geregistreerd en bijna 50 procent van de werknemers geeft aan niet te worden gecompenseerd voor overuren,
  • Bijna 60 procent van de werknemers ervaart werken in de avond, nacht en in het weekend als belastend. Iets meer dan 20 procent ervaart dit zelfs als zeer belastend,
  • 56 procent van het uitvoerende en technische personeel maakt wekelijks overuren. In 24 procent van de gevallen gaat het om gemiddeld 6 uur of meer per week.

Zo kan ik nog wel even doorgaan! Feiten en cijfers waar we als sector niet om heen kunnen. En dan zou je wellicht denken dat de werkgevers tot inzicht komen, nu ook hun eigen onderzoek deze praktijk laat zien. Dat ze daad bij het woord van een paar onderhandelingsronden gelegen, toen ze zeiden dat er iets móet gebeuren voor UTA. Maar niet is minder waar, gezien dit ronduit beledigende voorstel voor UTA’ers.

Het werkgeversvoorstel in de praktijk: in de huidige cao is bepaald dat een UTA-werknemer van 21 jaar of ouder na twee jaar minimaal 104% van het minimumloon verdient, na vier jaar 110%, en na zes jaar 116%. Door het voorstel van de werkgevers wordt de “waardering” van het overwerk helemaal of voor een groot deel teniet gedaan. Oftewel; de UTA-medewerker wordt niet meer gewaardeerd voor de opgebouwde ervaring en mag zijn eigen overuren betalen. Ongelofelijk. We laten het hier niet bij zitten.

Waar is de rest?

In het totaalvoorstel van de werkgevers is de looptijd van de cao 21 maanden. Het loonbod ziet er als volgt uit; op 1-1-2024: 3%, op 1-7-2024: 2,5% plus 50 euro per maand structureel (parttime naar rato), en op 1-1-2025: 2% plus 50 euro per maand structureel (parttime naar rato).

Moet dit nu die eerlijke en rechtvaardige cao voorstellen waar we aan de onderhandelingstafel mee bezig zijn? Waar zijn de afspraken over verlof? En de wachtdagen bij ziekte? Reisuren? Stage? Bereikbaarheid? Vierdaagse werkweek?

We laten het er niet bij zitten

We kruisen de degens. Het is tijd dat jullie naar waarde worden geschat. De volgende onderhandelingsronde is een tweedaagse, en zal volgende week plaatsvinden op 23 en 24 november. Voor die tijd willen we dit totaalvoorstel bespreken met onze achterban. Deze gesprekken zullen komende week plaatsvinden.

Wil je dit traject op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen wat betreft de nieuwe cao Bouw&Infra? Je kunt hier mijn verslagen vinden over eerdere onderhandelingsronden. Meld je hieronder dan aan voor de nieuwsbrief, en via deze link voor de WhatsApp-community. Vraag ook je collega’s om deel te nemen!”

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!

FNV UTA gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om contact met u op te nemen en om updates en marketing aan te bieden. U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. ons privacybeleid

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!