Cao Bouw & Infra: Onderhandelingsronde 5 & 6

Op 23 en 24 november zijn de onderhandelingsdelegaties weer met elkaar aan tafel gaan zitten voor de nieuwe cao Bouw&Infra. Aan het eind van deze tweedaagse presenteerden de werkgevers ons een eindbod. Sofie Bolder zit namens de FNV in de delegatie, en doet verslag van het cao-traject.

UTA en bouwplaats bouwen samen aan de toekomst!

Sofie Bolder: “Er is na het schamele totaalbod door de werkgevers nu een eindbod gepresenteerd. Dat betekent dat zij klaar zijn met de onderhandelingen, en dat het eindbod het maximale is dat zij op tafel neer willen leggen. Wij werknemersorganisaties waren nog niet uitonderhandeld en hebben voorgesteld om in december nog een keer bijeen te komen. Dit hebben de werkgevers geweigerd. Hieronder volgen uitgebreidere verslagen van de onderhandel-tweedaagse.

Het eindbod

In een andere situatie had ik hier beide onderhandelingsdagen uiteengezet. Echter, gezien de situatie kan ik het eindbod beter toelichten. Onze leden die onder de cao Bouw&Infra vallen kunnen nu namelijk tot en met 12 december stemmen op het eindbod.

We hebben uitvoerig overleg gehad met de cao-adviescommissie, en leggen het eindbod neutraal aan je voor. Er zitten namelijk plussen en minnen aan het eindbod.

Looptijd

1 jaar, van 1/1/2024 tot en met 31/12/2024

Loon en vergoedingen

• Op 1/1/2024: een verhoging van 3,5% + €50,- per maand structureel
  • Op 1/7/2024: een verhoging van 3,5% + €50,- per maand structureel

Een structurele verhoging betekent een blijvende verhoging (niet eenmalig). Vaste bedragen zorgen voor solidariteit binnen de cao. Werknemers die wat meer aan de onderkant zitten wat betreft loon, gaan er iets meer op vooruit dan mensen die aan de bovenkant zitten.

Bijvoorbeeld: als je als UTA-medewerker in de start van schaal 3 zit gaat je salaris met 10,8 procent omhoog. Verdien je het maximale salaris van de cao in schaal 6? Dan ga je nog altijd omhoog met 8,8 procent in je salaris met deze afspraak.

De vergoedingen gaan net als het loon tweemaal omhoog met 3,5 procent. De kilometervergoeding voor UTA stijgt van €0,19 naar €0,21. Als de overheid in december het maximale belastingvrije bedrag verhoogt naar €0,23 dan ontvangen UTA-medewerkers dit ook.

Zwaarwerkregeling

De werkgeversorganisaties willen de huidige zwaarwerkregeling verlengen met 5 jaar. Deze verlenging is alleen mogelijk als de overheid de RVU-wet verlengt na 1 januari 2026. Daarover wordt op dit moment in Den Haag gesproken, dat is dus nog even afwachten.

Per 1 januari 2024 kunnen uitvoerders gebruik maken van de zwaarwerkregeling.

UTA-voorstellen: teleurstellend

Tijdens dit traject wilden we de cao voor bouwplaatsmedewerkers en UTA-medewerkers meer harmoniseren, zodat we wat elkaar wat meer zouden kunnen vinden onder de cao Bouw&Infra. Zoals het jaren geleden is vastgesteld voor bouwplaatsmedewerkers mag nu dan ook de werkdag voor UTA’ers niet langer zijn dan 12 uur. Dit is werktijd, pauze, en reistijd bij elkaar opgeteld. Ook ontvangen UTA-medewerkers met dit eindbod voortaan net als de bouwplaatsmedewerkers die ene extra vakantiedag in het jaar waarin Kerst in zijn geheel in het weekend valt. Dit zal voor het eerst plaatsvinden in 2027… Tot zover het harmoniseren.

Er wordt een overwerkregeling voorgesteld waarvan we niet eens de moeite nemen het uit te leggen. Het stelt namelijk niets voor. Wat betreft reistijdvergoeding is er ook niets. Wel willen werkgevers weer een nieuw onderzoek starten naar de betaling van overwerk en reistijd bij de bedrijven die het nu ook al doen. Ik persoonlijk ben onderzoek-moe, en begrijp nog altijd niet waarom de resultaten van het UTA-onderzoek het gehele cao-traject door de werkgevers buiten beschouwing zijn gelaten.

Leerlingen

De diplomabonus van € 2500,- per BBL diploma blijft. Daarnaast komt er een doorleerbonus; als je van BBL2 naar BBL3 gaat ontvang je € 500,-. Als je een BOL opleiding doet dan gaan de adviesbedragen stagevergoeding voor MBO van € 400,- naar € 550,- en voor HBO/Universitair van € 550,- naar € 650,-. Wij hadden graag gezien dat het hoger zou zijn (€ 747,- voor iedereen) en verplicht. Dat is nu niet zo, het blijven adviesbedragen. De SOMA BOL3 leerling ontvangt een intredebonus van € 2500,-.

Veiligheid

Dit onderwerp is tijdens het gehele cao-traject uitvoerig besproken. Vastgesteld is dat het zo belangrijk is dat het de cao overstijgt. Om die reden wordt een stuurgroep ingesteld op het voorzittersniveau van de cao partijen. Er moeten grote veranderingen doorgevoerd worden om het werken in de bouw veiliger te krijgen voor iedereen. Voor mensen die bij de aannemers in dienst zijn én voor de arbeidsmigranten [link].

Daarnaast zijn er nog afspraken in het eindbod opgenomen over de leermeestertoeslag, digitale vaardigheden, hitte en de SER fusiegedragregels. Zie voor het hele eindbod de website van Bouwend Nederland.

STEMMEN!

In verschillende raadplegingen van onze achterban, en ook in de WhatsApp-community konden mensen hun eerste reactie geven op het eindbod. Er heersten nog vragen, opmerkingen, verwarring, en bovenal heel wat verschillende emoties.

Het is nu tijd om te oordelen wat jij van het eindbod van de werkgevers vindt. Zijn dit de arbeidsvoorwaarden waaronder jij het komende jaar aan het werk wilt onder de nieuwe cao Bouw&Infra? Laat nu van je horen. Klik op de button hieronder om te stemmen.

Ook als je geen lid bent van FNV mag je uiteraard van je laten horen, maar je stem telt alleen als je lid bent. Lid worden doe je hier, en nodig ook je collega’s uit.

Als meer dan 50 procent het eens is met het eindbod van de werkgevers, dan wordt het aangenomen en verwerkt tot een cao. Als minder dan 50 instemt, dan is het dus afgewezen. Let wel: dat betekent dat er actiegevoerd moet worden.

Het is jouw cao, dus laat van je horen. Stemmen kan tot en met 12 december.

Het is nu aan jou.

Wil je dit traject op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen wat betreft de nieuwe cao Bouw&Infra? Je kunt hier mijn verslagen vinden over eerdere onderhandelingsronden. Meld je hieronder dan aan voor de nieuwsbrief, en via deze link voor de WhatsApp-community. Vraag ook je collega’s om deel te nemen!”

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!

FNV UTA gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om contact met u op te nemen en om updates en marketing aan te bieden. U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. ons privacybeleid

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!