Cao Bouw & Infra: Verbazing over het niet herkennen van UTA-onderzoek

Op 5 oktober vond de eerste onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Bouw&Infra plaats. In deze update over ronde 1 informeren we je over deze onderhandelingsdag, de voorstellen van de werkgevers én onze eerste reactie hierop.

We zijn verbaasd

Eerste onderhandelaar Hans Crombeen naar aanleiding van deze eerste onderhandelingsronde: “De eerste ronde verliep in een goede sfeer. Wel zijn we erg verbaasd dat werkgevers aangeven zich niet te herkennen in de uitkomsten van de grote UTA-enquête die cao-partijen in gezamenlijkheid hebben uitgezet.”

Het UTA-onderzoek

Het UTA-onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Berenschot, is maar liefst door 662 werkgevers en 2.099 werknemers ingevuld. Met deze aantallen hebben de betrokken cao-partijen en Berenschot de enquête-resultaten als representatief vastgesteld. Om die reden zijn we nu verbaasd dat de werkgeversorganisaties aangeven zich niet in de resultaten te herkennen. We gaan er vanuit dat in de volgende onderhandelingsronden de uitkomsten én de oplossingen besproken worden.

Verlenging zwaarwerkregeling is een positief signaal

De werkgevers geven aan dat ook zij de zwaarwerkregeling willen verlengen. De zwaarwerkregeling bestaat sinds 2021 en had een einddatum. Dit is een positief en belangrijk signaal. Wel hebben we vanuit de FNV ook andere wensen om de zwaarwerkregeling te verbeteren.

Via de links hieronder kun je alle voorstellen lezen, zowel die van de werkgevers, als die van de FNV.

Klik om de cao-voorstellen van de werkgevers te bekijken

In dit eerdere nieuwsbericht lees je wat onze FNV-voorstellen voor de nieuwe cao Bouw & Infra zijn.

Wil je op de hoogte blijven van het cao-traject? Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!

FNV UTA gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om contact met u op te nemen en om updates en marketing aan te bieden. U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. ons privacybeleid

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!