Cao Bouw & Infra: Onderhandelingsronde 2

De tweede onderhandelingsdag is voorbij. De onderhandelingsdelegatie is op 16 oktober intensief met elkaar in gesprek geweest. Over en weer zijn de cao-voorstellen nader toegelicht. UTA-consulent Sofie Bolder vertelt je in dit verslag hoe deze onderhandelingsdag is verlopen.

UTA en Bouwplaats werken samen aan de toekomst!

Sofie Bolder: “De onderhandelingsdagen duren wel eens langer dan een werkdag. Omdat je constant aan het vergaderen bent en alert moet zijn op wat er gezegd wordt, kan dit best intensief zijn. Dit hele proces is nieuw voor mij en ik had daarom nog geen beeld bij wat ik kon verwachten. Ik vind het erg interessant! Omdat de cao-voorstellen in ronde 2 over en weer nog verder werden toegelicht dan de vorige keer werden de onderhandelingen enkele keren geschorst zodat de partijen ook zelf konden overleggen. We hebben veel besproken. Iedereen zat vol goede moed zo aan het begin van dit traject, en gelukkig kon er nog hier en daar een grapje worden gemaakt.

Wij willen graag goede afspraken voor jullie maken. Onder andere over bereikbaarheid, werkdruk, en over loon. De werkgeversorganisaties geven aan dat ook zij deze onderwerpen belangrijk vinden. Passende regelingen zijn daarom op zijn plaats. Zeker met wat er uit verschillende onderzoeken naar voren is gekomen. Daarover gesproken…

UTA-voorstellen

De resultaten van het UTA-onderzoek blijven ook in ronde 2 een heikel punt. De werkgeversorganisaties blijven de uitkomsten hiervan van tafel vegen, ook al is eerder gezamenlijk bepaald dat de resultaten representatief zijn voor de UTA’ers in de sector. Veel van de UTA-voorstellen die we hebben gemaakt zijn op het UTA-onderzoek, dus wat júllie ons hebben verteld, gebaseerd. Het UTA-onderzoek is niet alleen door werknemers is ingevuld, maar ook door meer dan 600 werkgevers. Destijds is het onderzoek vooral verspreid onder de leden van Bouwend Nederland en de AFNL. Het is vreemd dat ze zeggen zich niet herkennen in hun eigen resultaten.

Het beloven dus inhoudelijk pittige gesprekken te gaan worden. Voor de volgende onderhandelingsronde, die zal plaatsvinden op 30 oktober, is afgesproken dat we bepaalde onderwerpen wat verder uitdiepen, en dat beide partijen tekstvoorstellen schrijven.

We zijn erg gemotiveerd en gaan door naar de volgende ronde!”

Wil je op de hoogte gehouden worden van alle ontwikkelingen? Door deel te nemen aan de WhatsApp-Community ben je constant direct op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent de nieuwe cao Bouw&Infra. Klik hier voor meer informatie.

Ontvang je liever (ook) de nieuwsbrief? Meld je dan hieronder aan.

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!

FNV UTA gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om contact met u op te nemen en om updates en marketing aan te bieden. U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. ons privacybeleid

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!