Cao | “Volgens werkgevers vragen we te veel, volgens mij vragen we precies genoeg!”

De onderhandelingen voor de nieuwe bouw-cao verlopen nog stroef. De derde onderhandelronde werd geopend met de mededeling van werkgevers dat wij als vakbonden het beste onze voorstellenbrieven opnieuw konden opstellen. FNV heeft de afgelopen week zichtbaarheidsacties georganiseerd, om aandacht voor de cao te vragen.

De huidige voorstellen zijn onbespreekbaar, omdat we een ‘te hoge salariskostenstijging’ voorstellen. Daarnaast herkennen werkgevers zich niet in de resultaten van het UTA-onderzoek.

De FNV is daarom deze week begonnen met verschillende acties om aandacht te vragen voor de cao-onderhandelingen. Wij hebben de aanwezige werknemers op verschillende bouwplaatsen in Amsterdam, Loppersum en Rotterdam uitgenodigd voor een lunch. Hier hebben wij hen geïnformeerd over de voortgang van de cao-onderhandelingen.

Amsterdam, Loppersum, Rotterdam

Op 6 november, op een bouwplaats in Amsterdam aan de IJburgweg, sprong eerste cao-onderhandelaar Hans Crombeen op de zeepkist om de aanwezige werknemers toe te spreken. De boodschap was duidelijk: “Wij willen een loonstijging van 10% én € 100 per maand erbij. Dat verstaan wij onder eerlijk en redelijk. We zien de prijzen maar stijgen en stijgen. Ieder bedrijf en iedere instelling denkt opeens extra geld te moeten krijgen. De huur, de gemeentelijke belastingen, supermarkten, kroegen. Alles wordt duurder. Nu jullie nog!”

Loppersum was op 8 november aan de beurt. Ruim 80 werknemers die onder de cao Bouw en Infra vallen kwamen woensdag 8 november jongstleden samen op het Marktplein in Loppersum. FNV Bouwen & Wonen Noord riep leden en niet-leden uit de bouwsector op om mee te doen aan de ludieke actie in Loppersum, in het kader van de cao-onderhandelingen. De onderhandelingen over een nieuwe cao verlopen nog steeds stroef, omdat werkgeverspartijen de voorstellen van de werknemers niet serieus nemen. Het is tijd dat UTA- en bouwplaatsmedewerkers gezamenlijk optrekken en laten zien dat ze beter verdienen. Bestuurder Johan Kiel vroeg: “Wat vinden jullie van een loonstijging tussen de 3 procent en de 5 procent?” Uiteraard was men eensgezind: dit is écht te weinig! Her en der werd “ACTIE, ACTIE, ACTIE” gescandeerd.

De laatste actie deze week vond plaats op donderdag 9 november in Rotterdam. Dit was ook meteen de drukstbezochte bijeenkomst, waarbij zelfs werknemers vanuit Den Haag naar Rotterdam gekomen zijn.

Geen nieuwe voorstellenbrief

Sofie Bolder, cao-onderhandelaar namens UTA-werknemers, reageerde tevens nog op het feit dat werkgevers aangeven zich niet herkennen in de resultaten van het UTA-onderzoek. “We laten ons niet meer wegwuiven en we blijven niet langer onzichtbaar, onze stemmen klinken harder dan ooit! Het is nu afgelopen, het is onze cao!”, aldus Bolder. “Volgens werkgevers vragen we te veel, volgens mij vragen we precies genoeg!”

Crombeen en Bolder maken duidelijk dat bouwplaats én UTA-personeel eindelijk eens naar waarde beloond gaan worden. Winst hoort namelijk niet alleen in de zakken van aandeelhouders te verdwijnen. Hier moet iets op jullie loonstroken van terug te zien zijn. We dienen geen nieuwe voorstellenbrief in.

De volgende onderhandelingsronde zal plaatsvinden op 16 november. Wil je tot die tijd op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en updates ontvangen? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief, en klik door voor meer informatie over de WhatsApp-community.

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!

FNV UTA gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om contact met u op te nemen en om updates en marketing aan te bieden. U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. ons privacybeleid

Blijf op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief!