Equal Pay Day | Vrouwen werken rest van dit jaar voor niets

Het is 14 november en dus Equal Pay Day. Vrouwen verdienen gemiddeld 13 procent minder per uur dan mannen. En aangezien er nog 13 procent van het jaar te gaan is, betekent dat dat vrouwen de rest van het jaar symbolisch voor niets werken.

Vrouwen verdienen 13 procent minder per uur dan mannen. Dit komt neer op ongeveer 300.000 euro in een heel werkend leven dat vrouwen mislopen! De loonkloof wordt kleiner, maar op het huidige tempo duurt het tot 2086 totdat de loonkloof gedicht is.

Volgens onderzoek dat eerder dit jaar werd gepubliceerd, is de loonkloof zelfs weer gegroeid. Vrouwen kregen er afgelopen jaar namelijk minder salaris bij dan mannen: gemiddeld 9 procent ten opzichte van 16 procent bij mannen. De loonkloof is daarmee toegenomen van 5 procent naar 7,4 procent. De loonkloof werkt levenslang door. Na je AOW-gerechtigde leeftijd bouw je als vrouw dus ook minder pensioen op.

Cijfers over de loonkloof

Er zijn verschillende percentages en cijfers die worden gebruikt als het gaat om de loonkloof. Allereerst is er een verschil van 38 procent als er gekeken wordt naar wat men verdient op jaarbasis. Hierbij wordt geen rekening gehouden met bijvoorbeeld het werken in deeltijd.

Als er gekeken wordt naar het bruto uurloon, dan zien we dat vrouwen 13 procent minder verdienen dan mannen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat vrouwen minder topfuncties bekleden dan mannen.

Dan wordt er ook nog gesproken over een loonkloof van 6 of 7,4 procent. Hierbij wordt gekeken naar het salaris van mennen en vrouwen in gelijkwaardige functies. In de media wordt dit verschil vaak gezien als een individueel probleem, omdat vrouwen minder goed zouden zijn in onderhandelen dan de mannelijke collega’s.

Waarom is er een loonkloof?

Toch is de loonkloof niet perse een individueel probleem, maar hangt het samen met verschillende factoren. Zo werken vrouwen meer deeltijd dan mannen. In sommige gevallen krijgen vrouwen geen grotere contracten aangeboden, omdat het werk te zwaar is. In andere gevallen gaan vrouwen minder werken om voor het gezin te zorgen. Bas van Weegberg, lid van algemeen bestuur van de FNV, zei eerder al in een interview dat het ook aan mannen is om te zorgen voor een gelijke verdeling in arbeid en zorg thuis. Daarnaast werken er veel vrouwen in sectoren die weinig betalen, zoals de zorgsector, gezondheidssector of het onderwijs, én hebben ze minder leidinggevende functies. Het verschil tussen mannen en vrouwen neemt toe als vrouwen ouder zijn dan 35.

Wat kunnen we doen om de loonkloof te dichten?

Bij de FNV willen we dat het kabinet én werkgevers plannen maken om de loonkloof te dichten. Bijvoorbeeld om loondiscriminatie tegen te gaan. Door het verhogen van salarissen in sectoren en functies waar veel vrouwen werken. Om te zorgen dat vrouwen beter vertegenwoordigd zijn in machtsposities. En door te zorgen dat onbetaald werk, zoals mantelzorg, zorg voor de kinderen en huishoudelijk werk eerlijk wordt verdeeld.

FNV wil hiervoor afspraken maken in cao’s waarin werkgevers zich inzetten voor gelijke beloningen. Ook moet er transparantie komen in de salarissen. Zo kunnen vrouwen gemakkelijker ongelijke beloning aankaarten. Het wordt ook tijd dat bedrijven gaan bewijzen dat ze gelijkwaardig belonen. Hiervoor kunnen bedrijven onderzoek doen naar de loonkloof binnen hun organisatie. Het verhogen van het minimumloon naar 16 euro, het verhogen van de laagte loonschalen en ophogen van kleine contracten draagt ook bij aan het verkleinen van de loonkloof.

Sta op voor elkaar. Samen met jou willen we hier verandering in brengen. Word daarom lid.