Klimaat en energietransitie

Er wordt in Nederland hard gewerkt aan de verduurzaming van huizen en gebouwen. Theo van der Werf is FNV bestuurder in de sector Bouwen en Wonen. Hij vertelt over de actualiteiten rondom klimaat en energietransitie.

Veel nieuwe wijken worden al aardgasvrij opgeleverd. Voor het einde van de regeerperiode wil het kabinet 30 tot 50 duizend woningen extra per jaar aardgasvrij maken. Naarmate de verduurzamingsmarkt zich ontwikkelt moet dat tempo naar 200 duizend huizen per jaar. Dat is ook nodig om tot 2050 de gehele woningvoorraad in ons land te verduurzamen. Dit is een grote opgave waar veel partijen landelijk en regionaal bij betrokken zijn. Dit zijn de overheid, onderwijs, werkgevers –en werknemersorganisaties.

Ook de FNV levert een actieve bijdrage om deze ambitie waar te maken. Wij staan voor een ambitieus klimaatbeleid en maken ons sterk voor verdere energiebesparing, hergebruik van grondstoffen en gebruik van duurzame energiebronnen. Tegelijkertijd behartigen wij de belangen van onze leden en zetten we in op inkomenszekerheid, echte groene banen en kwaliteit van werk.

Kernteam energietransitie

Namens de sector Bouwen en Wonen maak ik deel uit van een landelijk kernteam. We houden ons bezig met verschillende vragen. Hoe kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat er voldoende vakkrachten zijn om de energietransitie tot stand te brengen? Welke initiatieven zijn hiervoor nodig op de regionale arbeidsmarkt? Wat is er nodig aan scholing van werknemers? Wat betekent de energietransitie voor onderwijsprogramma’s? En wat kunnen we leren van de innovaties in de werkprocessen?

FNV Bouwen en Wonen heeft ook een bewakingsrol. Vindt de transitie bijvoorbeeld op een sociaal verantwoorde manier plaats? Worden de juiste arbeidsvoorwaarden toegepast? Werken mensen op een veilige en gezonde manier? En krijgen ook werkzoekenden met enige afstand tot de arbeidsmarkt een eerlijke kans?

Er zijn door de overheid 27 gemeenten aangewezen om te starten met het aardgasvrij maken van wijken. Vanuit FNV Bouwen en Wonen hebben we 5 pilotgebieden geselecteerd. Hier leren we wat er op lokaal niveau gebeurt om de energietransitie te realiseren. Vervolgens willen we deze kennis delen met andere wijken om zo de transitie te versnellen. Het gaat om de volgende wijken:

• Purmerend Overwhere Zuid,
  • Hengelo Nijverheid,
  • Rotterdam Pendrecht,
  • Utrecht Overvecht Noord,
  • Groningen Paddepoel Selwerd.

Neem voor meer informatie over het klimaatbeleid van de FNV of het kernteam gerust even contact met me op.

Theo van der Werf
theo.vanderwerf@fnv.nl