Krimp verwacht: banen verdwijnen en minder gebouwd

Het EIB concludeert dat na jaren van groei een krimp in de bouwproductie dit jaar van 3,5 procent. De werkgelegenheid neemt in twee jaar tijd waarschijnlijk af met zo’n 12.000 voltijdbanen.

Vooral de nieuwbouw van woningen en utiliteitsbouw loopt fors terug. Ook de arbeidsproductiviteit valt terug. Dit staat in de studie ‘Verwachtingen bouwproductie en werkgelegenheid 2024’ van het EIB.

Wooncrisis

Nederland kampt met een woningtekort. Daarbij wordt er al jaren minder gebouwd dan de regering voor ogen heeft. Het streven is om er jaarlijks 100.000 huizen bij te bouwen, maar dat lukt niet.

Vakbonden

FNV is niet verrast door de aangekondigde banenkrimp in de sector. Een optelsom van problemen leidt ertoe dat de productie van nieuwbouwwoningen al langere tijd achterloopt bij de ambities van het kabinet. “Woningbouw levert van de takken in de bouw de meeste werkgelegenheid op. Als daar een kink in de kabel komt, gaat dat meteen arbeidsplaatsen kosten”, legt FNV-bestuurder Hans Crombeen uit aan het Nederlands Dagblad.

Gunstige vooruitzichten in de toekomst

Gelukkig zijn er ook betere vooruitzichten, met name op middellange termijn. De totale bouwproductie kan volgende de studie van het EIB namelijk gemiddeld met 2,5 procent groeien in de periode 2026-2028. Hieraan leveren alle onderdelen van de bouw een bijdrage. Bij deze ontwikkeling neemt ook de vraag op de arbeidsmarkt weer toe en zullen er in deze periode zo’n 17.000 extra arbeidskrachten nodig zijn. Naar verwachting kan er op deze middellange termijn een goede baanzekerheid worden geboden.

Dat klinkt veelbelovend, maar volgens het EIB zullen inspanningen verricht moeten worden om de bouw als aantrekkelijk neer te zetten en leerlingen te blijven interesseren voor een baan in de bouw.