Liefde op de werkvloer: een relatie met een collega. Wat mag?

Cupido heeft toegeslagen. Je bent verliefd. En de ander ook op jou. YES! Alleen jullie zijn collega’s. Wat nu? Mag dit wel? Moet je dit aan leidinggevenden vertellen? Hoe werkt een relatie op het werk? En hoe behoud je ook een goede relatie met andere collega’s?

Om meteen het verlossende woord te geven: je werkgever mag de relatie niet verbieden. Dit zou namelijk betekenen dat je werkgever zich inlaat in jouw privéleven, en dat mag niet. Dit volgt onder andere uit het Europese recht op privacy voor werknemers en recht op vrije partnerkeuze.

Toch heeft de werkgever wel mogelijkheden om regels op te stellen. De werkgever kan namelijk samen met jou regels afspreken of een gedragscode opstellen. In zo’n gedragscode kan onder andere staan dat je verplicht bent ok een relatie op de werkvloer te melden, maar ook regels over welk gedrag verwacht wordt in deze situatie, en of er een overplaatsing naar een andere afdeling verwacht kan worden.

Relatie met een ondergeschikte of leidinggevende

Dit kan wel anders zijn als je een relatie hebt met een leidinggevende of een ondergeschikte. Deze relatie zou namelijk voor ongelijkheid kunnen zorgen op de werkvloer of de sfeer beïnvloeden. Er mag geen sprake zijn van een situatie waarin de leidinggevende de ondergeschikte voortrekt. Het kan daardoor zijn dat de leidinggevende zijn rol niet meer goed kan vervullen of dat andere collega’s minder goed functioneren omdat zij zich hier niet prettig bij voelen.

In al deze gevallen is het mogelijk voor de werkgever om in te grijpen. Je werkgever kan afspraken maken waardoor jullie bijvoorbeeld niet meer aan dezelfde projecten mogen werken of moet een andere leidinggevende jouw werk beoordelen. Ook kan je werkgever je vragen om andere werkzaamheden te verrichten of op een andere afdeling te gaan werken. Als er echt geen andere oplossing te vinden is, dan zou ontslag een mogelijkheid kunnen zijn. Dit is ook het geval als jullie gelogen hebben over jullie office romance.

Tips voor een relatie op de werkvloer

• Vraag jezelf af of de situatie gepast is voordat je je laat verleiden
  • Onderzoek welke gedragsregels er bij jouw werkgever gelden
  • Volg deze gedragsregels ook op
  • Sta stil bij de eventuele consequenties
  • Wees open naar je werkgever
  • Zorg dat er duidelijke afspraken gemaakt worden. Zowel met je werkgever als met je geliefde.
  • Houd werk en privé gescheiden, dus bewaar de passie voor thuis en de professionaliteit voor op het werk!

Flirten met je collega’s

Flirten is ook niet verboden, maar doe het alleen als je collega daar ook op zit te wachten. Kies ook het moment. Niet elke vergadering en zakelijke afspraak is even verstandig om je flirtskills te tonen. Stop ook direct zodra je merkt dat de ander zich er niet prettig bij voelt. Seksuele intimidatie is wel verboden.

Liefde op de werkvloer kan heel spannend zijn, maar is dus niet meteen een reden voor ontslag. Heb je vragen over jouw situatie of wil je advies over hoe je moet handelen? Stuur dan een e-mail naar uta@fnv.nl