NextUp | Samen Vooruit

NextUp is dé maandelijkse rubriek die speciaal is ontworpen voor jonge professionals die in de bouwsector werken! In deze boeiende serie gaan we op ontdekkingstocht in de wereld van de bouw, waar innovatie, toewijding en visie samenkomen. Of je nu net begonnen bent aan je carrière in de bouw of al enkele stappen op de ladder hebt gezet, NextUp is jouw gids. In deze editie staan de jongeren van Samen Vooruit centraal.

De leden van Samen Vooruit zijn gepassioneerd over de wereld, de bouw- en infrasector en hun eigen professionele groei. Ze delen hun achtergronden, rollen en verantwoordelijkheden in hun respectievelijke organisaties en leggen hieronder uit waarom ze zich hebben aangesloten bij Samen Vooruit en wat ze ermee willen bereiken.

De leden van Samen Vooruit

• Hesther Ansems is Non-Financial Reporting Manager bij Arcadis en gelooft dat de jonge garde binnen de bouwsector hard nodig is voor de transitie naar een duurzame wereld.
  • Arlette Nieswaag is werkzaam bij Witteveen en Bos en benadrukt in haar rol het belang van samenwerking tussen generaties en het openstaan voor nieuwe ontwikkelingen om ingenieuze oplossingen te creëren voor de uitdagingen van vandaag en morgen.
  • Nick Overkamp is Conceptmanager bij BAM Infra, en heeft zich aangesloten bij Samen Vooruit  om de stem van de Young Professional in de sector te laten horen.
  • Heleen Joustra is Investment Manager bij Invesis en ziet veel toegevoegde waarde in het samenbrengen van mensen uit de sector. Heleen wil graag gesprekken tussen verschillende belanghebbenden aangaan om de sector samen vooruit te helpen. .
  • Jesper Reuvers is Werkvoorbereider bij Mobilis TBI en gelooft dat de sector meer kan bereiken door samen te werken en wil met Samen Vooruit laten zien dat ze impact willen maken.
  • Marcus Yalçin is adviseur duurzaamheid bij Rijkswaterstaat en gelooft in de kracht van samenwerking en netwerken. Hij wil zijn kennis delen en bijdragen aan positieve veranderingen in de sector.
  • Louise Savelkoul is manager duurzame bedrijfsvoering bij Arcadis en schrijft een PhD over samenwerking en innovatie in de Nederlandse woningbouw. Louise wil in Samen Vooruit verbindingen tussen de verschillende ketenpartners leggen om zo positieve verandering in de sector te stimuleren.

We spreken met Marcus en Louise.

Wat is het doel van Samen Vooruit?

“Samen Vooruit is een platform voor jonge professionals in de bouw- en infrastructuursector die willen samenwerken. We leren van elkaar en creëren een duurzame en innovatieve toekomst. Het platform is geïnitieerd door Arcadis, BAM, Mobilis en Rijkswaterstaat. Het doel van het bestuur is om verbindingen te leggen, kennis te bundelen en te streven naar samenwerking. En wij zijn op zoek naar enthousiaste deelnemers om ons platform verder te versterken!”

Wat voor activiteiten organiseren jullie?

Louise: ‘’Samen Vooruit organiseert educatieve en sociale evenementen waar jonge professionals elkaar kunnen ontmoeten, ervaringen kunnen uitwisselen en kunnen werken aan innovatieve oplossingen voor de uitdagingen in de sector. Het platform faciliteert ook dialoog en samenwerking tussen verschillende generaties, organisaties en belanghebbenden in de sector.”

Marcus: “Daarnaast biedt Samen Vooruit een waardevol netwerk voor jonge professionals in de bouw- en infrastructuursector. Tijdens de evenementen hebben deelnemers de kans krijgen om te netwerken met ervaren vakgenoten en professionals uit verschillende disciplines. Het delen van kennis en ervaring staat centraal, waardoor de leden kunnen profiteren van elkaars expertise en inzichten.”

Waarom zijn jullie aangesloten bij Samen Vooruit?

Louise: “Ik ervaar in mijn werk en zie terug in mijn PhD-onderzoek dat samenwerking zorgt voor het bundelen van kennis en expertise. Hopelijk is de uitkomst een signaal voor hoger management om jongeren mee te nemen in besluitvorming. Het doel is dat we innovatie kunnen stimuleren en we gezamenlijk kunnen werken aan het creëren van een sterke en duurzame bouwsector. Het is cruciaal om bruggen te slaan tussen verschillende generaties en organisaties binnen de sector. Door gezamenlijk te werken aan innovatieve oplossingen en de jongere generatie te betrekken bij besluitvormingsprocessen, streven we naar een meer inclusieve en dynamische bouw- en infrastructuursector.”

Marcus: “Als jonge professional ben ik enthousiast over de mogelijkheid om mijn ervaringen te delen en van anderen te leren. Ik geloof dat een sterke en duurzame bouw- en infrasector niet alleen afhangt van technologische vooruitgang, maar ook van een cultuur van samenwerking en continue verbetering. Samen Vooruit biedt een platform waarop we deze idealen in de praktijk kunnen brengen, met als uiteindelijk doel om de sector te transformeren en voor te bereiden op de uitdagingen van de toekomst.”

Hoe bereiken jullie jongeren ?

“Samen Vooruit bereikt jongeren onder andere door het betrekken van Young Professionals binnen de deelnemende organisaties. En bijvoorbeeld door deelname aan sectorbrede evenementen, zoals de InfraTech”

Wat willen jullie andere jongeren meegeven?

“We willen andere jongeren aanmoedigen om verder te kijken dan hun eigen organisatie en in contact te blijven met collega’s in de sector. We geloven dat ze samen vooruit kunnen gaan. Dat kan bijvoorbeeld door deel te nemen aan initiatieven zoals Samen Vooruit.”