Onderzoek naar ongewenst gedrag

Uit onderzoek van Volandis blijkt dat zo’n 7 procent van de werknemers in onze sector met ongewenst gedrag te maken heeft. Dit zijn dus zo’n 8.000 mensen die te maken hebben met pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie of lichamelijk geweld op het werk. Doe mee aan het onderzoek!

Helaas is het onderwerp in veel gevallen nog steeds onbespreekbaar. Binnen de FNV is er in steeds meer sectoren aandacht voor dit onderwerp. Bij de sector Bouwen & Wonen ook. Wij starten met een online onderzoek om erachter te komen wat speelt op de werkvloer. Zo kunnen we zorgen dat het beter wordt.

Het is daarom van belang dat de vragenlijst door zo veel mogelijk mensen ingevuld wordt. Met de uitkomsten kunnen we verder onderzoeken welke acties nodig zijn om de situatie te verbeteren.

Doe jij mee?

Jouw bouwplaats of kantoor moet een sociaal veilige werkplek zijn, waar iedereen met plezier en in veiligheid naartoe kan. Het invullen van het onderzoek duurt maximaal 10 minuten. De resultaten zullen door de FNV vertrouwelijk worden verwerkt. Klik op de button om naar het onderzoek te gaan.

Ongewenst gedrag op je werk?

Dan is het belangrijk dat je actie onderneemt. Bewaak je grenzen en geef aan wat het gedrag met je doet. Zoek steun bij collega’s, uitvoerder, leidinggevende of directeur als het niet stopt. Of kijk naar de interne gedragsregels van je werkgever. Praat met een interne vertrouwenspersoon. Is die er niet? Neem dan contact op met de vertrouwenstelefoon van de FNV. De vertrouwenstelefoon is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 19.00 tot 21.30 uur via 088 – 368 0 333.

Ongewenst gedrag op het werk is onacceptabel!