Tips voor bouwen aan een zorgeloos pensioen

Waarschijnlijk is pensioen iets wat nog behoorlijk ver van je bed staat. Misschien kijk je er al vol hartstocht naar uit, of misschien moet je er niet aan denken. Welke ook voor jou het geval is, je pensioen wil je goed geregeld hebben. In dit artikel vind je tips voor een zorgeloos pensioen.

Een kleine moeite nú kan je namelijk heel veel gedoe besparen wanneer jouw tijd aanbreekt om met pensioen te gaan. Hieronder vind je vier praktische tips om mee aan de slag te gaan. Hoe goed is jouw pensioen geregeld?

1. Maak gebruik van de pensioenregeling
    Vergelijk de pensioenregeling met een gereedschapskist die je helpt bij het bouwen van je pensioen. Als werknemer in de bouw- en infrastructuursector profiteer je van de pensioenregeling bpfBOUW. De regeling van bpfBOUW hebben wij als vakbond samen met werkgevers onderhandeld. Zo zal voor iedere €4,- die jij als UTA-medewerker inlegt in je aanvullend pensioen, je werkgever daar nog eens bij €6,- bovenop doen! Door deel te nemen aan het pensioenfonds versterk je je pensioenpotje dat je al via de AOW opbouwt. Ook kan je via de website van bpfBOUW nuttige informatie vinden over je eigen pensioen.
  2. Zelf sparen: Begin op tijd
    Hoe eerder je begint met het opbouwen van pensioen, hoe makkelijker jij het jezelf maakt om zorgeloos aan je pensioen te kunnen beginnen. Door vroeg te beginnen leg je namelijk een sterk fundament waarop je verder kan bouwen. Stel je voor dat je op jonge leeftijd begint met het sparen van een klein bedrag per maand, bijvoorbeeld €50,-. Na 40 jaar zou je een aanzienlijk bedrag van ongeveer €57.000 hebben bij een conservatie rendementsverwachting van 4 procent per jaar. Doe dit maar 35 jaar en dit bedrag loopt al terug naar €44.000. Een wezenlijk verschil. Op tijd beginnen dus!
  3. Bereken je toekomstige inkomen
    Weet je al hoeveel je op dit moment bij elkaar gespaard hebt? En hoeveel je nog nodig zou hebben om wanneer het zover is comfortabel te leven? Een goede en realistische planning kan je hierbij helpen. Gebruik online pensioenplanners of raadpleeg een pensioenadviseur om een realistisch beeld te krijgen van je toekomstige pensioeninkomen. Bijvoorbeeld, als je verwacht €2.000,- per maand nodig te hebben, kun je berekenen hoeveel je moet sparen om dat doel te bereiken. Bouw jij je pensioen als UTA-medewerker op bij bpfBOUW? Laat dan gratis je pensioen berekenen door een van onze vakbonds- of pensioenconsulenten. Zij kijken samen met jou hoe je pensioen er nu voorstaat.
  4. Blijf op de hoogte van pensioenontwikkelingen
    De kans dat je wekelijks opzoek bent naar alle updates rondom pensioen is misschien niet zo groot. Want wees nou eerlijk, waarschijnlijk heb je leukere dingen te doen. Daarentegen kunnen er natuurlijk op wetgevingsniveau of binnen jou cao dingen veranderen die ook voor jou belangrijk zijn. Een makkelijke manier om toch op de hoogte te blijven is bijvoorbeeld via deze website. Zo lees je hier bijvoorbeeld alles over het nieuwe pensioenstelsel.

Hopelijk kan jij met deze praktische tips jouw eigen situatie onder de loep nemen. Zo kan je met een gerust hart aan je pensioen beginnen wanneer de tijd aanbreekt. Begin dus op tijd, maak gebruik van de pensioenregeling, bereken je toekomstige inkomen en blijf op de hoogte van pensioenontwikkelingen. Zo kun je met vertrouwen uitkijken naar een welverdiende rustperiode vol nieuwe mogelijkheden.

Wil je meer informatie over je pensioen? Wij hebben alles over het pensioen van de UTA’er op een rijtje gezet. Download het ‘UTA pensioen e-book’ hier.