Werkdruk | Drie manieren waarop mensen ermee omgaan

In de bouwsector is werkdruk een veelgehoord probleem. De manier waarop je er mee omgaat maakt een groot verschil in wat er met de werkdruk gebeurt. In dit artikel bespreken we de drie manieren waarop mensen omgaan met werkdruk.

Zwijgen

Veel mensen zullen ervoor kiezen om te zwijgen wanneer de werkdruk erg hoog is. Het lijkt misschien wel of anderen er geen last van hebben, dus wil je niet overkomen alsof je enige bent die het zwaar vindt. Of misschien vind je wel dat hard doorwerken de enige manier is waarop je met werkdruk om kunt gaan. Wanneer je ervoor kiest om een te hoge werkdruk niet te benoemen, verandert er vaak niets of wordt de situatie zelfs erger. Het is lijkt soms makkelijker om het probleem te negeren in de hoop dat het vanzelf verdwijnt. Helaas blijft de werkdruk vaak bestaan en neemt het meestal zelfs toe. Dit kan leiden tot frustratie, minder werkplezier en uiteindelijk zelfs uitvallen.

Klagen

Een andere veelvoorkomende reactie op werkdruk is klagen. Op z’n tijd mag er best even geklaagd worden. Maar wanneer het een gewoonte is geworden om te mopperen op alles wat niet lekker loopt, creëer je een negatieve sfeer op de bouwplaats. Klagen is probleemgericht en focust zich voornamelijk op wat er mis is, zonder een duidelijke oplossing te bieden. Dit kan de stemming van het hele team verlagen en leiden tot een minder efficiënte werkomgeving.

Erover praten

De meest effectieve benadering van werkdruk is erover spreken. Door openlijk te communiceren over je uitdagingen, neem je verantwoordelijkheid voor jezelf en je omgeving. Dit bevordert een oplossingsgerichte aanpak, waarbij je samen met je team naar manieren kan zoeken om de werkdruk te verminderen. Door te spreken over werkdruk, creëren je een cultuur van openheid, begrip en samenwerking. Ook daagt het uit om tot slimme oplossingen te komen voor dingen die niet lekker lopen. Dit leidt uiteindelijk tot een gezondere en productievere bouwomgeving.

Kortom; het verschil tussen zwijgen, klagen en erover spreken is duidelijk. Door te kiezen voor open communicatie, nemen we de controle over onze werkdruk en creëren we een positieve en oplossingsgerichte werkomgeving voor onszelf en ons team. Hoe ga jij met werkdruk om?

Wil je graag weten hoe je werkdruk het beste kan aanpakken? Houd dan deze website of onze LinkedIn in de gaten. Binnenkort hoor je hier meer over. Ondertussen kun je luisteren naar de podcast over werkdruk in de bouwsector.