“Werkdruk hoort erbij…”

We hoeven je niet te vertellen dat werken in de bouw uitdagingen met zich meebrengt. Maar een beetje werkdruk hoort erbij, toch? Misschien is het voor jou zelfs zo dat je graag wat werkdruk hebt, anders zou je je gaan vervelen. Uitdaging is voor vrijwel iedereen een belangrijk onderdeel van zijn werk, en dus ook werkplezier. Een beetje uitdaging in je werk hoort er dus zeker bij, maar dan hebben we het natuurlijk wel over een gezonde hoeveelheid. Wanneer is die werkdruk nou gezond en wanneer niet?

Werkdruk is als een dubbelzijdig zwaard. Een gezonde dosis aan uitdaging kan je motiveren, je productief maken en je voldoening geven. Het houdt je op je tenen en laat je groeien. Maar wanneer die uitdaging te veel toeneemt zonder dat je daar voldoende hulpmiddelen bij krijgt, verandert de situatie. Stress slaat toe, je energie raakt uitgeput en je mentale welzijn komt in gevaar. Dan hebben we te maken met een ongezonde werkdruk, wat weer leidt tot werkstress. Het komt helaas nog te vaak voor dat mensen door werkstress uitvallen.

Dus, waaraan herken je gezonde hoeveelheid uitdaging Je voelt een gezonde spanning, maar het is beheersbaar. Je hebt uitdagende taken die je creativiteit prikkelen en zorgen dat je je best wilt doen. Je hebt bijvoorbeeld een strakke deadline voor een project, maar je hebt genoeg middelen en ondersteuning om het tot een succesvol einde te brengen. Gezonde werkdruk geeft je een gevoel van voldoening en groei, zonder je te overweldigen.

Gezonde uitdaging vs. Werkdruk

Ongezonde werkdruk voelt daarentegen behoorlijk anders. Het is overweldigend en kan soms aanvoelen als een marathon zonder eind. Zo kun je bijvoorbeeld te maken hebben met situaties waarbij je verantwoordelijk bent voor het toezicht houden op meerdere bouwprojecten tegelijkertijd, terwijl de deadlines strak zijn en de middelen beperkt zijn. Je krijgt misschien niet de ondersteuning die je nodig hebt om het werk fatsoenlijk te doen. Dit kan leiden tot overuren, constante stress,  het gevoel dat je continu onder druk staat en een onhoudbare werk-privé balans. Voor korte duur kan je dit misschien goed hebben, maar op lange termijn gaat het ten koste van jezelf.

Hoe merk je dat je zelf last hebt van een ongezonde werkdruk? Let op de waarschuwingssignalen. Merk je dat je prikkelbaar en gespannen bent, zelfs buiten werktijd? Word je voortdurend geconfronteerd met deadlines die onhaalbaar lijken? Heb je het gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt en nooit genoeg tijd hebt om je taken af te ronden? Dit zijn tekenen dat je mogelijk te maken hebt met ongezonde werkdruk.

Gelukkig hoef je dit niet alleen te doorstaan. Hoewel het soms wel zo kan voelen, is een ongezonde werkdruk zelden iets waar maar één persoon last van heeft. Uit onderzoek blijkt ook dat meer dan de helft van de UTA’ers aangeeft een grote werkdruk te ervaren. Door werkdruk bespreekbaar te maken kan je samen met collega’s en je leidinggevende op zoek naar oplossingen.

Vermoed je last te hebben van een ongezonde werkdruk? Doe dan in 1 minuut de Sneltest en krijg hier meer inzicht in.

Of heb je juist weleens oplossingen tegen werkdruk gecreëerd? Neem dan vooral contact met ons op via uta@fnv.nl , we horen graag hoe jij dit hebt gedaan!