Werken aan die goede werkrelaties!

Het grootste deel van onze tijd besteden wij op het werk, omringd door onze collega’s en leidinggevenden. Het is daarom belangrijk om een goede relaties op te bouwen op je werk. Omdat dit zo’n groot deel van je leven uitmaakt, heeft dit niet alleen invloed op je werkgeluk, maar ook je levensgeluk!

Het onderhouden van goede relaties op het werk kan soms best uitdagend zijn, want hoe doe je dat nu eigenlijk? En heb ik daar echt behoefte aan? Doordat goede en positieve werkrelaties zorgen voor een gevoel van vertrouwen en betrokkenheid, zal het werkplezier stijgen en zal dit ook ten goede komen van de teamprestaties. Geen reden om het niet te doen dus. Wij geven je enkele tips om goede zakelijke relaties op te bouwen.

  1. Steek energie in goede contacten

Een goede relatie komt niet zomaar aanwaaien. Net zoals in je vriendschappen en liefdesrelaties moet je tijd en energie investeren in goede werkrelaties. Soms klikt het gewoon met bepaalde mensen en gaat het als vanzelf, maar dit lukt niet met iedereen. Juist in die situatie is het van belang om oprecht aandacht aan personen te besteden om een goede relatie op te bouwen.

  1. Luisteren en belangstelling tonen

Iedereen vindt het fijn om zich gehoord en gezien te voelen. Door aan je collega’s te laten zien dat je hen echt wil leren kennen, bouw je een persoonlijke band met hen op. De werkrelatie en de samenwerking worden hiermee verbeterd. Laat je collega’s dus merken dat je belangstelling voor ze hebt. Vraag eens hoe hun vakantie was, hoe het gaat, of feliciteer hen met een belangrijke gebeurtenis.

Misschien nog wel belangrijker dan hiernaar vragen, is om ook daadwerkelijk te luisteren naar het antwoord. Vaak wordt er geluisterd om te reageren, maar probeer jezelf aan te leren om te luisteren om te begrijpen. Reageer dus niet met een eigen verhaal, gebaseerd op je eigen filters, maar probeer eens door te vragen.  Door je te durven verdiepen in een ander en zijn/haar standpunten, toon je aan dat je het belangrijk vindt om de ander te begrijpen.

Je kunt bijvoorbeeld verdiepende vragen stellen, om er zo achter te komen wat de belangen, ideeën en meningen van de ander zijn. Vervolgens kun je een samenvatting geven en vragen of dit klopt. Probeer ook te luisteren zonder oordeel. Juist door met een open blik naar de mening en visie van anderen te kijken, kun je nader tot elkaar komen en misschien zelfs wel tot betere oplossingen komen.

  1. Geef eens een compliment

Complimenten zijn ontzettend belangrijk om sympathie te tonen aan een ander. Toch geven we elkaar bijzonder weinig complimenten. We vinden het vaak heel gewoon wat een ander presteert of spreken onze waardering niet uit. Zonde natuurlijk, want ook complimenten dragen bij aan het werkgeluk. Bij beide partijen komt namelijk het stofje dopamine vrij, wat zorgt voor een geluksgevoel. En je hoeft zeker niet bescheiden te zijn bij het geven van complimenten. Hoe intenser je het compliment overbrengt, hoe meer het aankomt. Als je je inhoudt, zou het zo maar kunnen overkomen alsof je zomaar iets zegt. Hoe gemeend je compliment is, heeft dan weer geen effect.

  1. Zeg nee tegen negativiteit

Uit onderzoek blijkt dat in zakelijke relaties de verhouding tussen positieve en negatieve ervaringen 4:1 zou moeten zijn. Tegen elke opmerking die als negatief ervaren kan worden, moeten vier opmerkingen die als positief ervaren worden tegenover staan. Choose your battles dus! Probeer je alleen negatief uit te laten als er iets écht niet goed gaat.

  1. Communiceren

Ook al denken wij soms dat we heel duidelijk zijn of dat we wel begrepen worden, is dit niet vaak het geval. We kunnen helaas geen gedachten lezen. Iedereen zit anders in elkaar en ieder persoon heeft zijn eigen communicatiestijl. Het is daarom belangrijk om de communicatiestijlen op elkaar af te stemmen. Soms helpt het om je aan te passen aan de stijl van een ander.

Het gaat natuurlijk niet alleen om hoe je dingen deelt, maar ook om wat je deelt. Er is niks mis mee om af en toe te delen dat je ergens mee zit. Je brengt immers zo veel tijd met je collega’s door. Door dingen te delen, voel je je meer verbonden met de mensen om je heen, maar zullen zij jou ook beter gaan begrijpen. Daarnaast is het vaak ook uitnodigend voor anderen om verhalen en ervaringen te delen.