Workers’ Memorial Day

Op Workers’ Memorial Day herdenken we werknemers die zijn overleden door een bedrijfsongeval of een beroepsziekte. FNV roept de overheid op om de komende jaren meer ambitie te tonen en werk te maken van veilig en gezond werken.

Ieder jaar op 28 april hangt de vlag bij FNV halfstok en staan we stil bij werknemers die ziek zijn geworden door hun werk, gewond raken, of om het leven komen. Jaarlijks overlijden in Nederland vijftig tot zeventig werkenden na een ongeval op het werk. Daarnaast komen er jaarlijks in Nederland ook meer 4000 mensen om het leven door een opgelopen beroepsziekte. Het thema van Workers’ Memorial Day is dit jaar: maak een veilige en gezonde werkplek een fundamenteel recht.

De FNV vindt dat het beter moet, en dat het ook beter kan. De meerderheid van bedrijven die werkt met kankerverwekkende stoffen, beschermt de werknemers onvoldoende. Uitzendkrachten en zzp-ers hebben vaak geen toegang tot de bedrijfsarts.

Symposium

Op vrijdag 28 april organiseert de FNV samen met de Stichting Arbeidsongevallen een symposium op Schiphol. Veilig en gezond werk is een recht voor iedere werknemer. Tijdens het symposium spreken vicevoorzitter van FNV Kitty Jong, Hanneke van den Bout (directeur Gezond en Veilig Werken bij het ministerie van SZW), Rits de Boer (Inspecteur Generaal bij de Nederlandse Arbeidsinspectie), en Jan Warning (directeur ISBG).
Ook vertellen werknemers over wat zij meemaken in de praktijk. De Stichting Arbeidsongevallen presenteert de onderzoeksresultaten naar arbeidsongevallen bij precair werkenden, en de Laura Brugmans Award wordt uitgereikt.
Wanneer: vrijdag 28 april 2023
Waar: Schiphol
Tijd: 14:00 – 16:00 (inloop 13:30)

Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar tanja.vanmeerveld@fnv.nl