ZZP | FNV arbeidsongeschiktheidsvoorziening

Veel ondernemers onderschatten de impact die ziekte kan hebben op hun leven, gezin en onderneming. Je bent ziek, kunt niet werken en hebt geen inkomen. Dat is niet leuk om over na te denken wanneer je gewoon gezond bent, maar wel belangrijk. De FNV heeft speciaal voor zzp’ers een eigen arbeidsongeschiktheidsvoorziening in het leven geroepen: de FNV AOV.

Iedere ondernemer mag deelnemen. De FNV AOV is een schenkkring, een vorm van crowdsurance en biedt ook de startende ondernemers hiermee een alternatief op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Een schenkkring houdt in dat we elkaar een klein bedrag schenken, wanneer iemand arbeidsongeschikt is.

Hoe werkt het?

Je betaalt geen premie zoals bij een reguliere AOV, maar je spaart iedere maand een bedrag op de gezamenlijke FNV AOV-rekening. Zo bouw je een buffer op. Als je ziek bent ontvang je schenkingen van de andere leden voor een periode van maximaal 24 maanden.

Wat is het voordeel van de FNV AOV?

Veel ondernemers kunnen prima sparen en hebben vaak wel een buffer om met slechte tijden om te gaan. Het antwoord is makkelijk, als je arbeidsongeschikt raakt dan is het veel goedkoper om je inkomen via de FNV AOV te hebben geregeld. Snel rekenen leert dat 1 jaar je spaargeld gebruiken als je arbeidsongeschikt bent overeenkomt met net iets meer dan 30 jaar meedoen met de FNV AOV bij een inkomen van € 2.500. Dat is omdat onze deelnemers gezamenlijk jouw maandelijkse inkomen betalen als je ziek bent, in plaats van dat dat geld van jouw eigen spaarpotje af gaat. Dus als er iets gebeurt dan ben je al heel snel goedkoper uit.

FNV Zelfstandigen

Om gebruik te kunnen maken van de FNV arbeidsongeschiktheidsvoorziening, moet je lid zijn van FNV Zelfstandigen. Heb je vragen, opmerkingen, of wil je meer informatie ontvangen? Neem dan contact op!